13 ianuarie 2011

One World, multe drepturi incalcate

Am imprumutat saptamana asta cateva documentare de la colegii implicati in One World Film Clubs,  un proiect ORICUM. 

O singura lume, sute de probleme. Grave. Cele mai vizibile: saracia si razboaiele interminabile din tarile africane, drepturile incalcate ale femeilor (la fel, cu accent pe tarile din Africa), Holocaustul si viata colorata si plina de discriminari a tiganilor. Cu cat vezi mai mult lucrurile astea, cu atat simti ca faci parte dintr-o alta lume. Una privilegiata.


Am vazut asa: Thin Ice (despre ambitia unei echipe feminine din nordul Indiei de a juca hochei pe gheata - m-a distrat mai ales felul in care si-au construit primul patinoar), Pray the Devil Back to Hell (despre rolul femeilor in conturarea unei forme de pace in Liberia anilor  90 - 2000), Me, My Gipsy Family and Woody Allen (o tanara tiganca isi prezinta  familia stabilita in Italia, obsedata de maritisul fetei) si seria Women on the Front Line, introdusa de Annie Lenox (Congo, Austria, Nepal). Si mai am de vazut.


Mi-a placut si The Reckoning, un film mai lung (2 ore si) despre pionieratul de la Curtea Internationala de Justitie de la Haga. Regulile se fac cumva din mers acolo, desi, vazuta din afara, pare o institutie care a existat de cand lumea. Nu e asa, din pacate. In ciuda didacticismului, tratarea subiectului dpdv scenaristic e remarcabila. Cel mai bun mi s-a parut insa New Year Baby, un documentar foarte personal si emotionant despre o tanara cambogiana care-si spune povestea familiei ce si-a trait drama sub khmerii rosii.  

Iubesc documentarele din ce in ce mai mult, mai ales de cand nu mai am cablu si vad mai putine si mai bune.

Niciun comentariu: